Marketing w mediach społecznościowych – jakie kroki podjąć na początku swojej drogi z social media
Marketing internetowy jest dziś niezbędnym elementem strategii rozwoju i przetrwania firmy, jednak podczas gdy wiele biznesów nadal koncentruje się na wyszukiwarkach, w tym SEO, coraz większą rolę odgrywają w nim media społecznościowe. W przypadku niektórych biznesów marketing w mediach społecznościowych potrafi być bowiem znacznie bardziej owocny niż klasyczne działania SEO.
Marketing na portalach społecznościowych – różnorodność portali i aplikacji a budowanie marki
Chociaż marketing w social media posiada ogromny potencjał, a dzięki niemu konwersja może okazać się wręcz lawinowa, media społecznościowe są dziś niezwykle podzielone. Liczne portale społecznościowe i aplikacje odstraszają nieco przedsiębiorców, którzy często myślą, że obecność swoją muszą zaznaczyć na różnych social media.
Tymczasem w ogromnej większości przypadków wystarczy wybrać maksymalnie dwa portale społecznościowe, aby nastąpiła fala konwersji. To, na których z nich skoncentrować swoje działania, nie jest jednak dla przedsiębiorców takie oczywiste.
Jeszcze niedawno formy koncentrowały swoją uwagę na Facebooku, ale wiele grup docelowych przenosi się na inne portale społecznościowe. Facebook jest pełen kont martwych i ledwie aktywnych, a popularność innych portali, takich jak Twitter, Instagram, Pinterest, Tumblr, Snapchat, i wielu innych, cały czas rośnie.
Przed rozpoczęciem działań składających się na marketing w mediach społecznościowych należy zorientować się więc, na których z nich najwięcej czasu spędza nasza grupa docelowa. Facebook, na przykład, błyskawicznie traci popularność i autorytet wśród ludzi młodych. Millenialsów najpewniej dosięgnie się więc na Instagramie i Snapchacie.
Content marketing a social media – jak rozpocząć budowanie marki w social media?
Aby rozpocząć skuteczny content marketing w social media, trzeba najpierw jasno przypomnieć sobie lub zdefiniować na nowo dla samego siebie cele i wartości związane z własną marką i ułożyć dokładny plan. Budowanie marki w social media powinno być także przeprowadzane przez zespół – jedna osoba może nie podołać temu zadaniu.
Kiedy już ustali się własne cele i to, co ma się do przekazania, trzeba sporządzić jak najdokładniejszy profil swojego idealnego klienta z możliwie jak największą precyzją, uwzględniając wiek, wykonywany zawód, lokalizację, jego rozterki, problemy i dyskomfort, które nasz produkt może wyeliminować i wiele innych czynników.
Zanim jednak zacznie się działać na szeroką skalę, dobrze jest prześledzić kroki konkurencji, aby zaczerpnąć od niej najcenniejsze rozwiązania, jednak nie powinno się jej bezmyślnie kopiować, a jedynie inspirować się nią, gdyż tak naprawdę marketing w mediach społecznościowych pozostawia wiele miejsca na improwizację i eksperymenty, które często się udają i nie ma tu często sztywnych wzorów i procedur.
Podstawową zasadą działań, jaką jest budowanie marki i marketingu w mediach społecznościowych, jest spójność działań. Oczywiście, można wprowadzać pewne modyfikacje w przekazie i eksperymentować lekko w trakcie, natomiast prezentowane wartości i cele marki muszą pozostać takie same – tak, jak i natura i ton przekazu. Media społecznościowe i brak spójności w dziedzinie, jaką jest content marketing, nie idą bowiem w parze.
Ważna na początku jest też analityka, czyli monitorowanie efektów wysiłków, co daje wiedzę, czy obrany kierunek i sposób przekazu jest słuszny. Tu przydadzą się rozmaite narzędzia używane w social media marketingu, takie jak Hootsuite, Buffer, Social Pilot, czy Jollor. Przyniosą one wgląd i wiele interesujących danych na temat odwiedzających nasze profile osób i ich reakcji na zamieszczane materiały.
Marketing na portalach społecznościowych jest przyszłością – i to całkiem bliską – content marketingu. Marketing internetowy nie powinien już ograniczać się tylko do SEO i awansu stron w wyszukiwarce.