Zalety i wady samochodów typu SUV

Większy prześwit, masywniejsza karoseria, pojemny bagażnik – samochody typu SUV i crossover szturmem podbiły polski rynek. W czym tak naprawdę tkwi ich siła i czy warto płacić więcej – za auto z salonu lub używane – byle tylko czuć się dumnym posiadaczem SUV-a?

Przed podjęciem decyzji o zakupie, przyjrzyjmy się kilku podstawowym zaletom i wadom tych samochodów.

Zacznijmy od rozmiarów auta. To, że jest ono wizualnie bardziej masywne, nie oznacza automatycznie ogromnych przestrzeni wewnątrz. Powiększony prześwit, duże koła i wizualnie odznaczające się nadkola i progi dają optyczne wrażenie rozmiaru samochodu. W rzeczywistości jednak często jest on „nakładką” na płytę podłogową samochodu kompaktowego. Nie dajmy się zwieść pozorom – trzeba koniecznie wsiąść do auta i porównać SUV-a z bardziej klasycznym modelem. Możemy się niemiło zaskoczyć!

Bez wątpienia plusem SUV-ów i mniejszych crossoverów jest widoczność zza kółka. W aucie tej klasy siedzimy kilkanaście centymetrów wyżej, a to daje zupełnie inne wrażenie kontroli nad otoczeniem. Obserwując drogę z nieco większej wysokości, możemy spojrzeć dalej i szybciej zauważyć ewentualne zagrożenie.

Widoczność to tylko jeden z elementów wysokiego komfortu jazdy. SUV to zwykle napęd na cztery koła, więc większa pewność w trasie, szczególnie zimą i podczas deszczu. Co prawda samo 4×4 nie daje SUV-owi właściwości terenówki, ale z pewnością w trudnym terenie czy na ośnieżonej drodze, kierowca omawianego auta będzie czuł się bezpieczniej niż w przypadku limuzyny z napędem na jedną oś.

Jednak przesiadka pierwszy raz na wyższe, bardziej masywne auto, będzie sporym wyzwaniem przy parkowaniu. Znajdujemy się bowiem w innym miejscu całej bryły samochodu i możemy błędnie ocenić szerokość czy odległość do tylnego zderzaka. Pomocą są oczywiście wszelkie czujniki parkowania i kamery, będące już niemal standardem w samochodach klasy SUV.

Nasze nowe auto, większe i masywniejsze, będzie prawdopodobnie nieco cięższe. A to oznacza mocniejszy silnik dla rozsądnych osiągów, co może przełożyć się na większe zużycie paliwa. Pamiętajmy – nie da się oszukać fizyki. Samochód ważący półtorej tony będzie wymagał większej mocy niż miejski kompakt.

Gabaryty mają także inne konsekwencje. Duże, masywne auto to mało aerodynamiczne kształty. Zatem szczególnie przy większych prędkościach zaczniemy odczuwać spadek dynamiki i wzrost spalania. Bryła samochodu zwyczajnie nie sprzyja wyścigowemu charakterowi kierowcy.

Dla wielu kierowców dominującym kryterium będzie wygląd. SUV prezentuje się bardziej „prestiżowo” – lub po prostu sprawia takie wrażenie. Często zatem decyzję o zakupie podejmiemy nieco w oderwaniu od powyższej analizy. SUV-y mają swoje zalety i wady – jeśli jednak kupujący ulegnie ich wizualnemu urokowi, szybko zapomni o tych drugich.

Leave a reply