Jak zapewnić sobie elastyczność umysłu?

W czasach dużych wyzwań w sferze osobistej i zawodowej jedną z kluczowych kwestii jest wykorzystanie naszego potencjału intelektualnego. To umysł będzie odpowiadać za to, czy potrafimy się odnaleźć w każdej sytuacji. Jednym z największych wyzwań współczesnego człowieka jest zapewnienie sobie elastyczności psychologicznej tak, aby podołać wyzwaniom dnia codziennego. Oczywiście nie chodzi o to, aby skuteczniej i sukcesem grać w gry takie jak gry hazardowe za darmo, ale raczej o to, aby jako istota ludzka wznosić się na wyższy poziom doskonałości. W końcu po to się uczymy i wybieramy zawody, żeby osiągać jakieś cele życiowe. Oczywiście trudno zapanować nad umysłem w dzisiejszych czasach, gdy z każdej strony jesteśmy bombardowani rozmaitymi komunikatami płynącymi szczególnie z mediów. Na szczęście psychologowie mają tu mnóstwo metod proponowanych do zastosowania, które mogą być wykorzystywane codziennie przez nas w warunkach domowych.

Bycie uważnym w rutynowych czynnościach

Jakie, więc praktyki zalecają wykwalifikowani specjaliści, aby skutecznie, wyćwiczyć nasz mózg w elastyczności? Przede wszystkim chodzi o rutynowe czynności, które wykonujemy codziennie. To może być mycie zębów albo golenie się, czy też ścielenie łóżka. Idziemy na przykład wziąć prysznic. Wcześniej wcale byśmy się nie zastanawiali nad gestami i ruchami, które wykonujemy w takich okolicznościach. Od tej pory próbujmy jednak skoncentrować uwagę na tym, co w danej sekundzie robimy. Zwracajmy uwagę na to, jak reaguje nasza percepcja. Chodzi, więc o wszystkie zmysły, bo tak postrzegamy rzeczywistość. Zwróćmy, więc uwagę na te przekaźniki, w które wyposażyła nas natura, a więc na:

  • wzrok
  • słuch
  • dotyk
  • smak
  • węch

Od tej pory na pewno rzeczywistość będzie przez nas inaczej postrzegana. Zaczniemy wszystko wyraźniej słyszeć albo odczuwać. Ważna jest tutaj postawa zaciekawienia i otwartości. Gdy będziemy brali prysznic, to wsłuchajmy się, chociażby w odgłosy wody, która wypływa ze słuchawki, a potem uderza w nasze ciało i spływa odpływem. Zwróćmy uwagę na jej temperaturę i to jak zaczyna pokrywać coraz bardziej intensywnie nasze włosy. Zauważmy ruch naszych rąk, gdy się myjemy. Zauważymy też wówczas myśli, którą będą się pojawiały w naszym umyśle. Pozwólmy im przyjść i ulotnić się. Traktujmy je jak samochody obserwowane na autostradzie. Obserwujmy, jak myśli nas rozpraszają, a potem znów skupiajmy uwagę na konkretnej czynności.

Uważność niejedno ma imię

Oczywiście tego typu trening inaczej będzie wyglądać u różnych osób z uwagi na to, że każdy z nas ma inne uwarunkowania psychologiczne. Część z nas bardzo szybko się rozprasza i nie może się skupić przez dłuższy okres czasu. Jeżeli będziemy powtarzali takie czynności regularnie, to nasz umysł będzie sukcesywnie nabierać nowych nawyków. Warto tu też zaznaczyć, że nie każdy z nas zdaje sobie sprawę z tego, że poprzez fizyczność będziemy oddziaływać także na naszą psychikę. Zrozumienie takiego mechanizmu jest jednak kluczem do tego, aby uczynić nasz umysł bardziej elastycznym. Takie działania mają także bardzo duży wymiar, jeśli chodzi o kreatywność pomocną w wykonywaniu obowiązków zawodowych. Jeżeli będziemy bardziej uważni, to zauważymy, że w pracy możemy szybciej się skupić, bo właśnie będziemy o wiele skuteczniej kontrolować nasz umysł. Zalety takich praktyk w różnych sferach naszego życia będą, więc ewidentne. Eksperymenty psychologiczne pokazują też, że poprzez takie ćwiczenia stajemy się ludźmi raczej spokojnymi i łatwiej nam się skomunikować z innymi osobami.

Leave a reply