Efektywne nauczanie w sieci

Nauczanie w sieci może wydawać się znacznie mniej nieskuteczne niż tradycyjne – nauczyciel nie ma przecież bezpośredniego kontaktu z uczniami. Weryfikacja wiedzy i aktywność w czasie lekcji również są nieco trudniejsze. Lekcje w sieci mogą być jednak skuteczne – ważne jednak, aby w odpowiedni sposób wykorzystać dostępne narzędzia.

Efektywne nauczanie w sieci – specyfika nauki przez internet

Nauczanie w sieci odbywa się za pośrednictwem różnego rodzaju platform komunikacyjnych. Popularnymi przykładami mogą być chociażby Microsoft Teams, Big Blue Button lub Google Meet.

Podstawowymi funkcjami tego typu platform jest udostępnianie głosu i obrazu. Twórcy oprócz nich dołączają jeszcze inne narzędzia – wirtualne tablice interaktywne, możliwość wgrywania prezentacji czy zintegrowany dla wszystkich uczestników kalendarz.

Takie rozwiązania znacznie ułatwiają prowadzenie zajęć i zwiększają efektywność nauki.

Prawdą jest, że nauczanie w sieci oznacza wyeliminowanie niektórych bodźców, które stymulują nas do nauki. Nasze zaangażowanie sensoryczne jest znacznie mniejsze, ponieważ siedzimy w jednej pozycji i wpatrujemy się w monitor – pozbawieni jesteśmy wszystkich dodatkowych bodźców, które są w klasie.

Gdy chcemy wyeliminować ten problem, musimy wykorzystać narzędzia, które angażują uczestników zajęć. Zanim jednak to zrobimy, przyjrzyjmy się jeszcze bliżej perspektywie osób pobierających naukę w internecie.

Zdalny tryb nauki: co oznacza dla osób, które się uczą?

Nauczanie w sieci dla tych, którzy się uczą oznacza połączenie się z nauczycielem zdalnie. Niesie to ze sobą ogromną zaletę praktyczną: naukę możemy bowiem pobierać z dowolnego miejsca, w którym mamy dostęp do internetu.

Ponadto – nauczanie w sieci pozwala zaoszczędzić mnóstwo czasu. Dojazd do placówki edukacyjnej i dostanie się do odpowiedniej sali zajmuje nam cenne minuty. Lekcje w sieci pozwalają przerwać dowolną czynność i minutę później znaleźć się już na zajęciach.

Dla uczestników zajęć nauczanie w sieci oznacza komfort, elastyczność i oszczędność czasu.

Praca nauczyciela przez internet: jakie możliwości daje tryb zdalny?

Mogłoby się wydawać, że możliwości nauczania przez internet są dość ograniczone. W rzeczywistości jednak okazuje się, że narzędzia internetowe oferują znacznie większe możliwości. Wystarczy, że nauczyciel będzie dysponował odpowiednią wiedzą, a lekcje w sieci okażą się znacznie ciekawsze od tych w sali wykładowej.

Podstawą efektywnego nauczania w sieci jest interaktywność i angażowanie użytkowników. Nikt bowiem nie zainteresuje się zajęciami, które będą polegały jedynie na monologu prowadzącego – a co dopiero jeśli chodzi o wyniesienie czegokolwiek z takich lekcji.

Interaktywność i angażowanie uczestników zajęć są kluczem do sukcesu. Jak jednak wykorzystać tę wskazówkę w praktyczny sposób?

Jak prowadzić lekcje w sieci, żeby były skuteczne?

Pewna część zajęć zwykle musi opierać się na formie wykładu informacyjnego. Specyfika nauczania w sieci wymaga jednak, aby stanowiło to możliwie najmniejszą część aktywności w czasie lekcji.

Badania wskazują, że człowiek jest w stanie utrzymać intensywne skupienie bez przerwy przez około 30 minut – później jego efektywność w zapamiętywaniu, analizowaniu i rozumieniu zaczyna spadać. Część teoretyczna – wykładowa – powinna więc zająć nam nie więcej niż 20 minut.

Resztę zajęć wykorzystajmy, aby zaangażować uczestników. Zapytajmy, co sądzą o temacie, z czym im się kojarzy dane zagadnienie. Podajmy przykłady i pytajmy o doświadczenia uczestników zajęć. W końcu – wykorzystujmy narzędzia, które mamy do dyspozycji.

Możemy dać naszym odbiorcom kilka minut na opisanie swoich odczuć po obejrzeniu jakiegoś materiału i przesłanie go. Możemy też spróbować stworzyć razem z uczestnikami mapę myśli odnośnie do omawianego tematu. Sposobów, na które możemy wykorzystać potencjał, jaki daje nauczanie w sieci jest mnóstwo. To od nas zależy, czy je wykorzystamy.

Leave a reply